Velierul „SPERANȚA” din „Toate pânzele sus”

În anul 1954 au fost construite la șantierul naval Drobeta Turnu-Severin o serie de nave de tip SEINER SKS pentru pescuit în Marea Neagră.

După 20 de ani de activitate, când pescuitul în Marea Neagră devinise ineficient și odată cu dezvoltarea flotei de pescuit oceanic a României, micile nave intră în serviciul unor întreprinderi de stat ce-și aveau activitatea legată de mare. Conducerea studiourilor cinematografice a solicitat atunci o ambarcațiune, care le era necesară pentru realizarea unor filme românești și-n coproducție.

În urma refuzului ICEPRONAV Galați de a realiza o goeletă a vânătorilor de foci (din scrierile lui Jack London), în anul 1969, una dintre navele SEINER a fost preluată de Studioul Cinematografic „București” pentru a fi transformată în velier.

Proiectul și supravegherea construcției, care a avut loc la șantierul naval Brăila, au fost realizate de Comandorul (R) CLC Deboveanu Marin.

Brigantina „SLOUGHI” – 1970

Într-o cameră a hotelului „Siretul” și pe o planșetă împrumutată de la uzinele „Progresul” din Brăila, comandorul Deboveanu a schițat brigantina „Sloughi” care a devenit apoi goeleta „Ghost” și-n final celebra goeletă „SPERANȚA.”

Din perspectiva domeniului construcțiilor de veliere, această ambarcațiune a constituit o noutate deoarece, putea fi transformată fără implicarea unui șantier naval în patru tipuri de velier: goeletă, goeletă cu gabieri, brigantină și bric.

Velierul „SPERANȚA” – pictură în ulei, Căpitan Comandor Ionescu Ovidiu Victor

Variante posibile:

  • Goeletă (8 vele): 4 focuri, 2 rande, 2 vele pic – suprafața totală 114 m2
  • Goeletă cu gabieri (9 vele): 4 focuri, 2 rande, 1 velă pic, 2 vele pătrate – suprafața totală 132 m2
  • Brigantină (12 vele): 4 focuri, 3 vele pătrate, 3 velastrai, 1 randă, 1 velă pic – suprafața totală 165 m2
  • Bric (14 vele): 4 focuri, 6 vele pătrate, 3 valastraie, 1 randă – suprafața totală 182 m2

Este lansată la apă în anul 1970 iar ulterior participă la diverse filmări, activitatea navei fiind una fără staționări. Se filmează la bordul ei „Doi ani de vacanță,” „Lupul mărilor” și nu în ultimul rând celebrul serial „Toate pânzele sus!” Nu întâmplător, pentru această producție, unul dintre actorii principali selectați a fost Ilarion Ciobanu, care lucrase în tinerețe ca marinar la Constanța.

Ilarion Ciobanu

Nava este apoi închiriată de Tele München Group pentru filmele „Vasul fantomă,” „Joc printre pirați” și „Fiul Soarelui.”  În astfel de împrejurări, la bordul navei au urcat în decursul anilor actori americani, francezi, germani și desigur români.

În scurtele pauze dintre filmări, nava a făcut plimbări pe mare cu turiștii români și străini sosiți în vacanță pe litoralul nostru. După această carieră strălucită, în anul 1983 nava a fost dată la casare.

Caracteristici:

  • Deplasament: 120t (lest 10 tone)
  • Lungime cu bompres: 27m
  • Lungime între perpendiculare: 19m
  • Lățimea maximă: 5,2m
  • Motor:  3D6 de 150 CP la 150 rotații pe minut
  • Viteza cu vele: 8 Nd la vânt de forța 4
  • Viteza cu vele și motor: 12 Nd
  • Viteza cu motor: 8 Nd
  • Echipaj: 24 oameni

Goeleta „SPERANȚA” – schiță de Cpt.cdor Ionescu Ovidiu Victor

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.